Day 19: Grasslands

5 augustus 2014 - Keystone, South Dakota, Verenigde Staten

De dag begon vandaag vroeg, we stonden om 7 uur op en maakten ons klaar voor de langste rit van de vakantie, van zo’n 7 uur rijden. We reden rond half 9 weg op weg naar Keystone. Na zo’n anderhalf uur rijden reden we een andere staat in Wyoming, we stopten even bij een mooi visitor center om wat informatie op te doen. Deze rit maakten we 4 jaar geleden ook, we hebben alleen deze keer een andere route gekozen, zodat we door de staat Nebraska reden. Dus reden we even later de staat Nebraska binnen, hiermee zit ik op 25 staten en heb ik precies de helft van de staten van de VS bezocht! Toch een prestatie, meer dan de meeste Amerikanen zelf ooit hebben gezien. Doordat we omreden gingen we niet meer over de grotere highways en reden werkelijk door grote stukken grasland heen waar niemand anders woonde en geen andere auto reed. De rit opzich was vrij saai omdat we alleen maar de uitgestrekte graslanden zagen. Wat ik wel zeer mooi vond was dat je hier door het echte wilde westen komt waar de pioniers vroeger reden met de huifkar om naar het westen voor goud te trekken. We stopten onderweg dan ook vaker bij een memorial over verschillende trails die hier vroeger liepen. Onderweg stopten we op gegeven moment bij een toeristen info punt waar een oud indiaans vrouwtje zat, volgens mij kreeg ze letterlijk 2 bezoekers per dag! Chani en ik maakten even een praatje met haar, maar volgens mij was ze nooit verder gekomen dan 50 km in de omtrek van haar woning, want de beste vrouw was een beetje wereldvreemd, maar wel een aardige vrouw om even mee te praten. We reden verder en kwamen na velen uren rijden South Dakota binnen, de staat waar we moesten zijn. Het was nog even rijden tot we de Black Hills zagen liggen, de rotsformaties was Mount Rushmore ligt en het stadje waar we overnachten, Keystone. We reden Keystone rond 5 uur binnen en zagen meteen overal enorm veel motoren, natuurlijk is 90% daarvan een Harley. Dat betekende maar een ding: Sturgis Motorcycle Rally!! Dit evenement is ’s werelds grootste motortreffen en is wereldberoemd onder de bikers. We zitten hier maar liefst een uur rijden van de plek Sturgis af en hier is het al bomvol met bikers. Ik had niet verwacht dat er al zover vandaan al zoveel van zou zien. Overal hier in Keystone en de Black Hills draait het deze week dan ook om het motortreffen. Overmorgen rijden we dan ook naar Sturgis toe om hier het evenement van dichtbij mee te maken. We kwamen uiteindelijk bij het hotel en kregen onze kamer, natuurlijk weer velen bikers in ons hotel. Toen we op de kamer kwamen dachten we dat we een sporthal binnen liepen, niet normaal deze kamer hier!! We slapen met zijn allen op een kamer en de kamer is letterlijk 20 bij 6 meter groot. Michelle voelde zich vandaag erg slecht en nam even een bad, gelukkig ging het daarna een stuk beter en ging ze gewoon mee eten. We liepen een klein stukje verder en aten bij een zeer goede lokale steakhouse. We stonden buiten en de wolken hanger hier vrij laag in de bergen, mam keek in de verte en dacht dat ze een vreemde wolk zag, totdat ze zag dat ze vanaf hier al 2 hoofden van Mount Rushmore zag. We kunnen dus vanaf buiten bij ons hotel Mount Rushmore al zien liggen. Toen we gegeten hadden, liepen we even een winkeltje binnen en toen we naar het dorp wilden lopen, zagen we dat het keihard aan het regenen was buiten. Iedereen behalve pap en ik besloten maar de 200 meter naar het hotel te lopen, ze waren kletsnat, en liepen door 20 cm water. Mam was zo lief om even de auto te pakken, nadat ze even moest uitvinden hoe die werkte, want ze had nog niet gereden hier, en pikte pap en mij even op. Dus iedereen zeike nat, behalve pap en ik. Even later klaarde het weer helemaal op. Chani, pap en ik trokken even een lange broek en een jasje aan, want het was wat kouder geworden en we gingen met zijn 3 nog even het dorp in. Overal staan de motors in het dorp wat echt mooi is om te zien en overal krijg je alleen maar spullen van Sturgis. Het weer wordt hier helaas wat minder de komende dagen, maar dat weerhoudt ons niet om de komende 2 dagen hier weer velen mooie dingen te gaan bezoeken.

Tot morgen,
Melvin
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sandra:
    6 augustus 2014
    De bikers vinden het wel grappig dat een vrouw door de plensbui liep om de auto voor haar man en zoon te halen!!
  2. Opa roodselaar:
    had ik wel willen zien
  3. Marian:
    6 augustus 2014
    Zo doen we dat in Nederland
    ;-)
  4. Marian:
    6 augustus 2014
    Waar is die foto van die "vreemde" wolk ?
  5. Sjaak en riec:
    6 augustus 2014
    hier heeft het ook net geregend maar niet zoveel als bij jullie.
  6. Sjaak en riec:
    6 augustus 2014
    veel bekende namen/gebieden. Leuk om te weten waar jullie soms uithangen
  7. Yvonne:
    7 augustus 2014
    Melvin gefeliciteerd met je 25 staten! !
    Super verhaal weer om te lezen:)