Day 25: Old Faithful

11 augustus 2014 - Bozeman, Montana, Verenigde Staten

Vandaag begon de dag niet zoals iedere andere dag. We stonden om 5 uur op. Ja dat lees je goed, 5 uur! We stonden zo vroeg op om natuurlijk wildlife te spotten en veel te doen vandaag in Yellowstone. We reden iets na 6 weg, de zon was nog maar net op en er was bijna niemand op de weg. Overal was het zeer mistig van al het water en natuurlijk de warme bronnen van Yellowstone. Hierdoor konden we wel prachtige foto’s maken van de mist met de velden en de zon op de achtergrond. We reden een stuk en kwamen bij een aantal geisers waar nog zeer veel damp hing van de warme lucht van al het warme water. We maakten hier mooie foto’s en liepen weer terug. We reden naar een vallei waar we 4 jaar geleden wolven en coyotes hadden gezien, nu echter helaas geen dieren hier. Al met al hebben we geen dieren het ’s morgens gezien. We reden een stuk door en kwamen bij de eerste geisers van vandaag uit. Hier liepen we een stuk en zagen velen, geisers, mudholes en mooie blauwe pools. Voor degene die het misschien niet weten, Yellowstone ligt boven een enorme vulkaan en is daardoor zeer actief met vele geisers en warm waterbronnen, hier liggen de meeste geisers ter wereld bij elkaar. Er zijn velen paden met geisers die je kunt bekijken in het park, vandaag hebben we dan ook velen van deze paden gelopen en zeer veel mooie dingen gezien. We stopten vaak onderweg om stukjes te lopen en weer foto’s te maken. We kwamen daarna bij een van de beroemdste stukjes van Yellowstone, de grootste vulkanische pool hier in Yellowstone, met een diameter van 60 meter. De kleuren waren werkelijk prachtig, je zag blauw, geel, rood en velen kleuren ergens hier tussenin. Het was rond 1 uur toen we aankwamen bij het beroemdste stukje Yellowstone: Old Faithful. Dit is de geiser die het meest voorspelbaar is en ongeveer om het anderhalf uur afgaat, deze geiser trekt jaarlijks miljoenen mensen. Hij was net afgelopen toen we aankwamen, en het duurde nog anderhalf uur voordat hij weer zou afgaan. Mam, Michelle en Bryan besloten een plekje op een bankje voor Old Faithful vrij te houden zodat we de geiser van dichtbij konden zien. Pap, Chani en ik liepen een pad van zo’n 2 km en we zagen weer zeer veel mooie pools, geisers en mudholes. Je moet soms niet te lang voor zo’n geiser ofzo blijven staan, er komen namelijk giftige stoffen zoals zwavel uit die ongelooflijk veel stinken. Toen we terug liepen moesten we maar enkele minuten wachten voordat de Old Faithfull begon te spuiten, natuurlijk weer heel mooi om zo’n geiser te zien! Het was iets na 3 uur en we wilden nog enkele dingen zien en we moesten nog ver rijden, dus reden we weer verder. We reden vrij ver naar het zuiden van het park en kwamen hier het laatste dorpje in het park tegen, het was al rond 5 uur dus besloten we hier maar een hamburger te eten. Toen we verder reden kwamen we in het gebied van Yellowstone Lake, we stopten vaker langs het water om enkele foto’s te nemen. Wildlife hadden we vandaag nog vrij weinig gezien tot dan toe en natuurlijk zoek je de hele dag naar de beren. Onderweg kwamen we echter ook een zeer bijzonder dier tegen, een Bald Eagle, slechts enkele meters naast de kant van de weg op de grond. Hij bleef gelukkig enkele minuten zitten en wat rondlopen voordat hij weg vloog. Hij was vrij groot en echt prachtig om zo’n dier van zo dichtbij te zien! Normaal zie je deze dieren niet van zo dichtbij, omdat ze meestal in de bomen zitten. We stopten onderweg nog  bij een vistitor center die net ging sluiten omdat het al bijna 7 uur was. We gingen nog even naar een souvenirwinkeltje hier en we kochten hier (de 4 kids) voor mam en pap een cadeautje voor deze mooie vakantie, een heel mooi beeld van een bizon. We zagen al dat het vrij laat ging worden, we moesten nog ver rijden en dat was eigenlijk niet gepland vandaag. We reden verder, maar moesten na enkele kilometers vaker stoppen omdat er bizons over de weg liepen en ze bleven hardnekkig op de weg staan. Ook zagen we in de verte opgegeven moment, toen we met de verrekijkers aan het kijken waren, weer een Bald Eagle zitten. Deze was echter zeer ver weg en alleen te zien met een verrekijker. We stopten even later bij nog een punt waar we 4 jaar geleden ook stopten en we erg mooi vonden, hier waren namelijk ook mooie mudholes te zien en aan de andere kant van de weg loopt een erg mooie rivier. We liepen hier een pad van 1 km en besloten daarna toch maar echt door te rijden omdat het al vrij laat was. Natuurlijk werd het rond half 9 al donker en we moesten nog zeker 60 km rijden. Er is hier totaal geen verlichting langs de weg en er kunnen elk moment velen dieren over de weg steken, dat betekent dus dat het rijden hier vrij intensief en soms ook wel eng is. We kwamen pas om half 11 aan en het is vandaag dus een hele lange dag geweest en iedereen is nu heel erg moe. Dus we gaan zo slapen. Morgen staan we weer om een normale tijd op om nog enkele dingen in het park te bezoeken.

Bekijk meteen de volgende blog,

Melvin

1. Michael en Eelkje:
    14 augustus 2014
    Adembenemend, zooo mooi !!!