Day 12: Mesa Verde

29 juli 2014 - Cortez, Colorado, Verenigde Staten

De dag begon vandaag zoals iedere andere dag, om 8 uur. We stonden op en gingen voor de eerste keer eens stevig ontbijten, omdat we hier bij de Days Inn ontbijt erbij hebben. Iets na 9 uur reden we weg om een dag door te brengen in het Mesa Verde National Park. Het park lag gelukkig dichtbij ons motel, zo’n 15 minuten rijden. We stopten bij het Visitor Center om te kijken wat we allemaal het beste konden zien in dit park. De Park Ranger raadde ons af om een guided tour te doen, omdat ze dacht dat het heftig ging stormen het ’s middags en hierdoor de tours gecanceld zouden worden. Het was echter tot een uur of half 5 prachtig weer, rond de 28 graden en de zon scheen de hele dag. Maar goed we zijn dus op aanraden van de Park Ranger maar zelf met de auto het park in gereden om alles te bezichtigen. Mesa Verde staat bekend om zijn indianenwoningen van rond de 1000 jaar oud, die vooral gebouwd zijn in natuurlijke overkappingen in de rotswanden van een canyon. De eerste paar kilometer in het park moesten we zeer veel bergen op rijden, we stopten dan ook vaak omdat je hier op sommige plekken wel meer dan 200 km ver kon kijken. Toen we verder het park in reden kwamen we als eerste een van de grotere dorpjes tegen, woningen in de rotswand waar zo’n groep van 80 mensen in leefden rond het jaar 1200. Deze woningen waren 95% in originele staat en dit was de enige waar je zelf zonder guided tour naar beneden kon lopen en daadwerkelijk bij mocht komen. De andere woningen mag je zelf alleen maar van afstand bekijken. We bereidden ons dus voor op een tocht lopen van zo’n uurtje, heen en terug, want het was toch wel ver de berg af en op lopen, dus genoeg water meenemen. Toen we eenmaal onder waren, konden we direct naast de woningen staan, het was zeer uniek hoe deze woningen hier op deze manier zo lang intact hebben kunnen staan. De woningen zijn werkelijk in de berg gebouwd, wat het zo speciaal maakt. Je kon hier op sommige stukken ook de oude pleinen oplopen en velen details zien van hoe de indianen vroeger leefden. Het leuke hier was dat je ook een kamer in kon, waar je via een ladder de grond is moest kruipen, hier werden vroeger dan rituelen gehouden. Na deze woningen te hebben gezien en natuurlijk weer tientallen mooie foto’s te hebben genomen liepen we de berg weer naar boven, richting de auto. Onderweg is het ook altijd leuk, zoals hier weer, dat je altijd door velen Amerikanen wordt aangesproken als ze een vreemde taal niet kunnen thuisbrengen.  Ze vragen altijd waar je vandaan komt en natuurlijk zijn deze Amerikanen ook altijd in voor een gezellig praatje. Eenmaal boven reden we verder om nog meerdere van deze woningen te bezoeken. Onderweg zagen we, aan de overkant van de canyon vaak indianenwoningen, waar altijd een bordje bij stond met uitleg wat dit was en hoe oud de woningen waren. Rond half 5 vonden we dat we genoeg hadden gezien en besloten we het park uit te rijden om naar de Denny’s te gaan in Cortez om te eten. Onderweg begon het dan toch uiteindelijk nog te regenen. Ook zagen we onderweg velen afgebrande bossen, deze bossen zijn echter al meer dan 10 jaar geleden afgebrand en zijn nu weer herstellende, wat goed is voor de natuur. De Denny’s was ook erg leuk, het was een soort retro jaren ’60 Denny’s die erg verzorgd was en waar we goed gegeten hebben. Toen we terug in het hotel waren wilden we eigenlijk nog wel wat gaan doen, want het was pas rond 7 uur. We vroegen dus een meisje aan de balie of er wat te doen was in de buurt. Ze vertelde ons dat in het dorp traditionele indianendansen aan de gang waren die erg leuk zijn om te zien voor toeristen, dus reden we hier meteen heen. Toen we echter aankwamen bleek dat ze niet op dinsdagen waren, dus geen regendansen vandaag…Dus dan maar naar de dollarshop, de meiden weer blij om een winkeltje te zien. Bij het motel lag een zwembad dus we besloten nog even te zwemmen en in het bubbelbad te gaan zitten, terwijl mam en pap naar de Walmart reden om inkopen te doen voor de komende dagen. Morgen rijden we naar Moab waar we weer Natioal Parks gaan bezoeken, die ook wij nog niet gezien hebben. We overnachten hier 3 dagen en de rit duurt maar zo’n 2 uur, dus we hebben genoeg tijd hier.

Tot de volgende blog,

Melvin

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sjaak en riec:
    4 augustus 2014
    als de indianen het geweten hadden was er vroeger ook al een Denny's geweest. is toch gewoon lekker